علمی

سفر استیون هاوکینگ به ایران در سال 1962 همزمان با زلزله بوئین زهرا!

آخرین سفری که او با بدن سالم انجام داد!

هاوکینگ سال­ها قبل هنگامی که هنوز معلوم نبود به بیماری اسکلروزیس آمیوتروفیک مبتلاست به ایران آمد.

او بعد از فارغ­ التحصیلی در مقطع لیسانس از کالج آکسفورد، با پس­ انداز اندک خود ایران را انتخاب کرد.

او و دوست همسفرش که دانشجوی آکسفورد بود به استانبول سفر کردند. با قطار از ترکیه گذشتند و سپس با اتوبوس به ایران آمدند. و از راه تبریز بطور غیرمستقیم از راه کویر مرکزی به تهران آمدند.

هاوکینگ می­گوید: «ما در راه گرفتار زلزله بوئین زهرا شدیم. زلزله عظیم ۷ ریشتری که بیش از ۱۲۰۰۰ کشته به جا گذاشت. من قاعدتاً باید نزدیک مرکز زلزله بوده باشم؛ اما متوجه آن نشدم چون مریض بودم و اتوبوس هم در جاده‌های ناهموار ایران خیلی بالا و پایین می‌شد».

او چند روزی درحال ریکاوری سلامت خود (پس از اسهال خونی و دنده شکسته­ بر اثر پرتاب­ شدن و برخورد به صندلی اتوبوس) بود. هاوکینگ از این فاجعه خبر نداشت چون زبان فارسی را بلد نبود.

او می­گوید: «وقتی به استانبول رسیدیم تازه فهمیدیم چه اتفاقی افتاده است. من برای پدر و مادرم یک کارت پستال فرستادم. آن‌ها در این ده روز شدیداً نگران بودند، چون آخرین خبری که از من داشتند این بود که در روز وقوع زلزله تهران را به مقصد منطقه‌ی فاجعه ترک کرده‌ام.
علیرغم زلزله، من خاطرات بسیار خوبی از ایران دارم و دوست دارم روزی به آنجا برگردم»

 

استیون هاوکینگ همین چند سال گذشته هم قصد داشت با دعوت پژوهشگاه دانش­ های بنیادی به ایران بیاید. اما دیری نپایید که سفرش لغو شد. سفر او برای 22 تیر 1386 برنامه­ ریزی شده بود.

با این حال در 30 خرداد 1386 پژوهشگاه دانش­ های بنیادی در بیانیه­ ای رسمی اعلام کرد سفر استیون هاوکینگ به دلیل نیاز به مراقبت­ های ویژه درمانی دو ماه به تعویق می­افتد. اما شوربختانه این سفر هرگز انجام نشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا